maandag 18 juni 2012

Trots

Afgelopen week vertelde een vriendin dat ze zich trots voelde over haar zwangerschap. Ik lees het wel vaker dat zwangere dames trots zijn. Zo ervaar ik mijn zwangerschap niet.

Hoe kan ik trots zijn op iets wat de natuur voor mij doet? De natuur heeft ervoor gezorgd dat er een bevruchting was (ok, ik heb er wel voor gevreeen). Ook het bouwen en groeien van de foetus is volledig in handen van de natuur. Ik zou in paniek raken als ik zelf een babytje zou moeten ontwikkelen. Ik zou niet weten waar te beginnen, laat staan dat ik geen zaken over het hoofd zou zien. Het enige wat ik bijdraag is goede voeding, beweging en voldoende rust.

Ik vind het wel mooi als dames trots zijn. Mijn beleving zit meer in dankbaarheid dat ik het mee mag maken en dat het goed gaat. Ik zou wel meer trots kunnen zijn op een goede bevalling. Hoewel, ik begrijp steeds meer dat je ook tijdens de bevalling vooral je moet overgeven aan de natuur. Zij bepaald wanneer en hoe. Ik kan alleen maar zo ontspannen mogelijk zijn.

Eigenlijk overkomt het hele zwanger zijn een kindje krijgen je gewoon. Je kan er eigenlijk alleen maar zo goed mogelijk in mee gaan :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten