donderdag 12 april 2012

Zwanger en nu

Op 18 december 2011 ontdekte ik dat ik zwanger was. Gelijk na deze ontdekking ging ik op zoek naar informatie. Ik wilde weten wat ik kon eten, hoe ver ik was, hoe ver de vrucht was, wanneer ik uitgerekend was, ect, ect. Er zijn vele websites die het topic behandelen, echter zijn er maar weinig sites die ingaan op de beginperiode. Dit zijn mijn tips voor kwalitatieve informatie over zwangerschap.

Aantal weken zwanger.
De eerste zwangerschapsweek start op de eerste dag van je cyclus/menstruatie. Je bent dan dus nog helemaal niet zwanger. Op moment van conceptie ben je al 2 weken zwanger (als je een eisprong hebt 2 weken na je menstruatie). Beetje gek, maar zo wordt er geteld. In een reguliere situatie kan je 2 weken na de conceptie een zwangerschapstest doen. Als je een cyclus hebt van 28 dagen, dan ben je op dat moment 4 weken zwanger.

Zwanger en nu.
  • Nadat je weet dat je zwanger bent, ga je op zoek naar een verloskundige. Daar meld je dat je zwanger bent. Je huisarts zal met deze informatie niet veel doen, dus daar hoef je het in principe niet te melden. Zij zullen een afspraak met je maken als je tussen de 8 en 10 weken bent. De eerste weken zie of spreek je eigenlijk dus nog niemand.
  • Bij het intake gesprek zal de verloskundige een hoop vragen stellen over jou, de vader en jullie familie. Ook is er een echo; de garnalen echo. Het vruchtje is dan nog zo klein dat het iets weg heeft van een garnaal.
  • Rond de 12 weken (3 maanden) kan je een combinatie-test doen. Hierin wordt de kans berekend op een aantal syndromen (waaronder het syndroom van down). Val je niet in de risico groep dan kan je ervoor kiezen deze test te doen. Daar moet je dan wel zelf voor betalen; rond de 150 euro. Je verloskundige geeft hiervoor een doorverwijsbrief. Je maakt zelf daarvoor een afspraak bij het echo-centrum.
  • Na 12 weken (3 maanden) is de kans op een miskraam significant kleiner en kiezen de meeste mensen ervoor om het dan wereldkundig te maken. Dat hoeft uiteraard niet.
  • Als er een verhoogde kans uit de combinatie-test is gekomen kan je kiezen voor een vruchtwaterpunctie. Deze wordt rond de 16 weken uitgevoerd. Je kan dan ook het geslacht al te weten komen.
  • Rond de 20 weken is er de medische 20weken echo. Hier wordt het kindje uitgebreid bekeken met behulp van een echo. Er wordt onder andere gecontroleerd op een open ruggetje, klompvoetje, hart, nieren, maag, afmeting van het kind. Als je wilt kan je het geslacht ook te weten komen. Wederom zal je verloskundige je een doorverwijsbrief meegeven.
Uitgerekende datum.
Ik vond deze site makkelijk om mijn uitgerekende datum uit te berekenen.

Wat kan je eten/beter laten.
Ik vind nutricia het beste adviseren over voeding. Extra tip; zij hebben een 24uurs service voor alle vragen die je maar hebt over zwangerschap: 0800-022 26 26 (gratis, 7 dagen per week, 24 uur per dag).


Van week tot week. 
Ik vind het leuk/handig om de voortgang bij te houden in een App; Baby Pregnancy Tracker. Er is een lite versie die gratis te downloaden is in de verschillende App-stores, kan je 'em eerst uitproberen voordat je deze koopt. De eerste 10 weken staan erin beschreven.

Groei Baby.
Ik hanteer de vuistregel dat in de eerste 3 maanden (12 weken) het kindje gebouwd word en daarna groeit het alleen nog maar. Dat is niet helemaal zo, maar grofweg kan je dit aanhouden.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten