vrijdag 10 augustus 2012

Bevallingsplan

Alle groei-emails (van de pampers, Wij, Nutricia, enz, enz...) vertelde mij dat het tijd was om een bevallingsplan op te stellen en deze te bespreken met de verloskundige. Met een aantal voorbeelden in de hand, heb ik een plan opgesteld.

Op zich staat er niets speciaals in mijn plan. Maar door er bezig mee te zijn geweest en het op een rijtje te hebben gezet, ben ik me bewuster geworden wat ik wil in een bevalling. Ik weet nu ook van mezelf dat ik een behoorlijk wantrouwen heb richting medisch personeel. De rode draad in mijn plan komt neer op het feit dat ik wil dat er niets gebeurd zonder overleg en dat ik alle opties voorgelegd wil krijgen.

Het plan heb ik eerst doorgenomen met mijn man. Achteraf zeer nuttig, want hij ziet toch een paar zaken anders. Een voorbeeldje; ik had geschreven dat hij bij mij zou zijn bij een eventuele keizersnede. Hij vond het niet nodig om te zien hoe ik opengesneden zou worden. Blijkbaar wist hij niet hoe een keizersnede wordt uitgevoerd. Dat verbaasde mij weer, want we hebben toch behoorlijk wat bevallingen op tv gezien, inclusief keizersnedes. Zo zie je maar weer, mannen krijgen toch veel minder mee omtrent baby's en geboortes. Na wat uitleg wilde hij er toch bij zijn. Toch prettig om dit gesprek rustig van te voren te hebben in plaats op moment supreme.

Gisteren hebben we het plan doorgelopen met de verloskundige. Ik heb de indruk gekregen dat we op 1 lijn zitten. Hun grondslag is ook dat ze niets doen zonder overleg. Fijn. Over 1 wens kon ze gelijk zeggen dat daaraan niet voldaan zou gaan worden. Ik vind het prettig dat ze daar eerlijk over is. Ik wilde namelijk een ervaren gynaecoloog als ik overgedragen zou worden en geen arts in opleiding. In mijn ziekenhuis staat geen enkele gynaecoloog in de verloskamers, dat zijn uitsluitend 'leerlingen'. In het voortraject heb ik een paar rare ervaringen gehad met ai's en die wil ik graag voorkomen. Mijn moeder vind dat ik toch wel een beetje meer vertrouwen mag hebben in het medisch personeel. Waarschijnlijk heeft ze gelijk.
Daartegenover staat dat ik net weer een bevallingsplan heb gelezen waarin aangegeven werd dat de anesthesist niet aanwezig was (tja, weekend) en dat ze 75 minuten heeft moeten wachten op een ruggenprik. Dat gaf ik ook aan toen mijn verloskundige mij vertelde dat ik altijd om een ruggenprik kon vragen. Ze kon natuurlijk niet veel anders dan vertellen dat dit niet zo hoort. Dat snap ik ook wel, maar wat heb ik daaraan als ik daar lig. Het is duidelijk dat ik nog aan dat vertrouwen moet werken. Tenslotte is er een hoop ervaring en al mijn verloskundigen hebben me tot nu toe met veel kennis en aandacht begeleid!

Ik zou zeker aanraden om een plan op te stellen. Meer voor jezelf dan voor anderen. Het helpt om je gedachten vorm te geven en op 1 lijn te komen met je partner en verloskundige. Hieronder een paar links die ik nuttig vond bij het opstellen:
- www.knov.nl
- www.cicli.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten