vrijdag 16 maart 2012

Antisperma antistoffen

Ik wist dus helemaal niet wat het betekende toen we hoorde dat mijn man antistoffen aanmaakte. Ik kende wel mankementen zoals weinig zaad of traag zaad, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Onze dokter gaf weinig informatie en op internet is ook bijna niets te vinden. In de tussentijd ben ik heel wat te weten gekomen. Of dit het verhaal is, weet ik niet. Toch wil ik er wat over kwijt, wellicht helpt het iemand.
Antisperma antistoffen komen voor wanneer het lichaam (van de man) het sperma opmerkt. Hierdoor komt het immuunsysteem in actie en gaat aan het werk om het sperma te vernietigen. Normaal, wordt het sperma verborgen van het immuunsysteem door een barrière in de testikels. Als een man antisperma antistoffen heeft, is deze barrière gebroken. Er zijn een heleboel redenen hoe deze barrière gebroken kan zijn. Een ongeluk, infectie of vasectomie zijn de meest voorkomende redenen. Bij 70% van de mannen die er een knoopje in hadden laten leggen, komen deze antistoffen voor. In de totale populatie maar bij 10% van de mannen.
Wat het effect is van de antistoffen op de vruchtbaarheid is niet zo duidelijk. Sommige sites geven aan dat de antistoffen op verschillende plaatsen op het sperma kunnen zitten. Als ze op de staart zitten dan wordt het sperma afgeremd of verklontert zelfs. Dan komt het sperma niet bij de eicel aan. Als ze op de kop zitten van het sperma dan kan het hoofd niet goed door de eicel heenkomen, waardoor er ook geen bevruchting tot stand komt.
In de standaard sperma test kwam bij ons een score van 99% naar voren. Wat dat precies betekent, weet ik nog steeds niet. Volgens mij geeft het percentage aan dat er antistoffen zijn. De positie van de antistoffen of het effect was niet bekend. Mijn dokter kende 1 wetenschappelijke studie die antisperma antistoffen had onderzocht. De conclusie van dat onderzoek (plat gezegd) gaf aan dat een score tussen de 80% en 100% leidde tot verminderde vruchtbaarheid. Toch vertelde mijn dokter dat er vele ziekenhuizen niet eens naar de aanwezigheid van antistoffen kijken. Er is nog zo weinig bekend over het effect van deze antistoffen dat ze er eigenlijk nog geen rekening mee willen houden. Bij onze opzwemtest kwam naar voren dat na 72 uur er nog voldoende sperma goed genoeg was om een spontane bevruchting mogelijk te maken. Ze hadden zelfs er een goedje bijgedaan om het extra te pesten.
Als een vrouw antistoffen aanmaakt, dan kan het immuunsysteem tijdelijk verlaagd worden. Schijnt geen pretje te zijn, want dat geldt natuurlijk niet alleen voor het sperma. Als een man antistoffen aanmaakt, is er niets dat er gedaan kan worden. Bij IUI en IVF zal het zaad altijd ‘opgewerkt’ worden, zodat alleen de beste zaadcellen gebruikt worden. Maar dat doen ze eigenlijk altijd.
Kortom, als er antisperma antistoffen zijn kan dit een oorzaak zijn van verminderde vruchtbaarheid. Vandaar dat mijn dokter gelijk riep dat we alleen via IVF zwanger konden raken. Er is nog te weinig bekent wat die antistoffen nu precies doen en wanneer (klonteren ze in het lichaam van de man, bij het spuiten of pas als ze in de baarmoeder komen). Dus een spontane zwangerschap kan best als je man antisperma antistoffen aanmaakt, maar het kan ook de reden zijn dat het niet lukt.

1 opmerking:

  1. Hallo,

    een interessant artikel. Ik had mijzelf als spermadonor aangemeld en ben afgewezen omdat ik antistoffen heb. Maar, ik heb een kind en mijn vrouw is ook meerdere keren zwanger geweest. We hebben bewust maar één kind genomen, dus bij de andere keren is de zwangerschap afgebroken. Voor mij is het duidelijk dat ik zeker vruchtbaar ben, ook ondanks die antistoffen.

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen