dinsdag 20 maart 2012

Moeders voor Moeders


Toen mijn zus zwanger was, ben ik in haar wc eens grote blauwe melkflessen tegengekomen. Dat bleken de flacons van Moeders voor Moeders te zijn. Zodra ik wist dat ik zwanger was heb ik me ook aangemeld. Niet omdat ik vind dat meedoen zo’n goede daad is, maar het is zo’n unieke situatie. Baat het niet dan schaad het niet.
De afspraak met mijn MvM consulente kon pas gepland worden in mijn 8ste week. Er meldde zich een vrolijke dame. Om te controleren of ik wel echt zwanger was, deed ze een test. Gelukkig, ik bleek zwanger te zijn. Stel je voor als dat niet zo was… Later hoorde ik dat de MvM testen op meer hCG hormoon zijn afgesteld dan de commerciële testen. Een kennis van mij had een stapel MvM testen kunnen bemachtigen. Een maand lang had ze niet door dat ze zwanger was, omdat de testen tot dan toe negatief waren.
Na de succesvolle test mocht ik een cadeautje uitkiezen. Een kunststof paarse ketting of armband. Geen idee wie er blij is met deze prullaria, maar uit beleefdheid nam ik de armband aan. Daarbij werd ik gewaarschuwd dat het dragen van de armband mijn zwangerschap zou kunnen verklappen. Vervolgens kreeg ik een vragenlijst en uitleg. Voorzichtig legde de consulente uit dat het bedrijf MSD er wel geld aan verdient. Ik vind het meer dan logisch dat een commercieel bedrijf geld verdient aan hun producten. Daarom vind ik meedoen ook niet echt een goede daad, denk ik.
Voordat ze wegging kreeg ik 2 grote kratten met de blauwe melkflessen en een opvangkan. Een vriendin van mij had mij wel eens verteld dat je een bepaald hoeveelheid urine moet opvangen per week, anders mag je niet meedoen. Dat blijkt grote onzin. Ze zijn blij met alles. Dus het feit dat ik werk, maakte niets uit. Vervolgens heb ik 8 weken in de ochtenden, avonden en weekeindes mijn urine opgevangen. Een beetje hilarisch is het wel, zo hangend boven een opvangkan. Mijn man vond het ook best. Als er bezoek kwam, werden de kannen discreet in de berging gezet. Ten eerste verraad je ermee je zwangerschap en ten tweede, bezoek zit er niet op te wachten…
Het ophalen verloopt heel gemakkelijk. Het hele proces is eigenlijk super simpel. Je meld je aan op de website, een consulente komt langs wanneer jij kunt en alles wordt keurig opgehaald en weggebracht. Alleen het opvangen kost moeite. Het kwam wel eens voor dat het erg vroeg was om boven de flessen te hangen. Er zit namelijk een bepaald goedje in wat behoorlijk ruikt. Dat vond ik niet zo fijn in mijn eerste zwangerschapsweken. Ik was nooit echt misselijk, maar die geur hielp niet.
Nadat de laatste flacons waren opgehaald, was ik toch wel blij. Nu mag ik overal zomaar plassen en doorspoelen. Het voelt als een nieuwe vrijheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten